Einen guten Journalisten erkennt man daran, dass er sich nicht gemein macht mit einer Sache, auch nicht mit einer guten Sache

Bei der Deutschen Welle gibt es eine Sendung namens Wirtschaft_plus. Der Journalist Thomas Spahn berichtete dort, dass Elektromobile nicht so umweltschonend sind wie landläufig angenommen wird. Das Video hat Robert Scherleitner zur Verfügung gestellt. Anzuschauen hier bei Notrickszone. Thomas Spahns Motto ist vorbildlich. Auf seiner Profilseite der Deutschen Welle schreibt er:

“Einen guten Journalisten erkennt man daran, dass er sich nicht gemein macht mit einer Sache, auch nicht mit einer guten Sache.”

Notrickszone weist in diesem Zusammenhang auch auf einen Artikel auf shz.de hin:

Schwedische Untersuchung: Akkus in Elektroautos belasten das Klima
Der Anschein, mit dem Elektroauto eine klimafreundliche Alternative zu herkömmlichen Fahrzeugen gefunden zu haben, bröckelt. Denn schon die Produktion der für die Autos lebenswichtigen Lithium-Ionen-Batterien geht mit enormen Emissionen einher. Das besagt eine neue schwedische Studie, die die bisherigen Untersuchungen in einer Metastudie analysiert und zusammengefasst hat, so die Fach-Zeitschrift „Ingeniøren“.

Weiterlesen auf shz.de

Ganz  frisch im Juni 2018 zum Thema herausgekommen ist eine Arbeit von Ajanovic und Haas im Fachblatt Environment, Development and Sustainability:

Electric vehicles: solution or new problem?
Since electric vehicles (EVs) have been recognized as a technology that reduces local air pollution while improving transport energy security, they have been promoted in many countries. Yet, mainly due to their high costs, especially in the case of pure battery electric vehicles, and a lack of proper infrastructure, the use of EVs is still very limited. In this paper, some of the major barriers and the future challenges are discussed. The current problems are mainly attributed to two categories: (1) the battery performances and costs, as well as battery production including issue of material availability and (2) environmental benefits of EVs depending on the sources used for the electricity generation and their carbon intensity. The major conclusions are that (1) research and development with respect to batteries has by far the highest priority and (2) it has to be ensured that the electricity used in EVs is generated largely from renewable energy sources.

Aus den Conclusions:

One of the largest challenges for the future will be to provide clean carbon-free sources for electricity generation. While this is a minor problem in countries with large shares of renewables as Norway, Austria or Sweden, in most other countries which largely use coal for electricity generation (e.g., China, Turkey, Greece), it may cause a severe barrier. Currently, in many countries, the CO2 emissions per kWh of electricity generated are very high, leading to the effect that virtually no reduction in GHG emissions is brought about by EVs. Future policy designs should ensure high environmental benefits of EVs.